Wednesday 23 April 2014

UNIT DISIPLIN KPM : BENTUK-BENTUK HUKUMAN YANG DILARANG . . .

Kalau dilihat tempo dalam pelaksanaan tindakan disiplin hari ini, ada sahaja berita di mana pelajar atau ibu-bapa yang menyaman guru kerana penggunaan tindakan disiplin ke atas anak mereka.

KENAPA ???


Pada kami, pelajar dan murid-murid sekolah sekarang sudah semakin bijak. Mereka sudah tahu undang-undang. Tetapi, dalam masa yang sama, mereka juga mengambil peluang di atas kelompongan undang-undang yang ada dalam sistem pendidikan.

Pelajar-pelajar dan ibu bapa kadang-kadang terlupa, bahawa murid-murid ke sekolah untuk belajar dan menimba ilmu. Jika mereka membuat masalah disiplin, serta tidak membuat latihan. Pada kami, murid-murid ini memang layak menerima hukuman. Tetapi, hukuman tersebut juga biarlah berpada dan berniat untuk mengajar.

Dibawah ini, kami kongsikan senarai hukuman yang dikatakan tidak boleh digunakan kepada pelajar-pelajar dan murid-murid sekolah.


hukuman disiplin yang tidak dibenarkan kementerian pendidikan malaysia


Kalau dilihat pada senarai hukuman yang dikongsikan di Twitter seperti di atas, pada pendapat kami, ada yang tidak perlu dilakukan dan ada juga yang sepatutnya tidak perlu dilakukan. Tetapi, pada kami, ada baik dan buruknya jika hukuman disiplin dapat dilaksanakan.

Ibu bapa yang terlalu memanjakan anak-anak mereka menjadi punca mengapa gejala sosial berlaku dan juga guru hilang kawalan terhadap membentuk aspek kerohanian pelajar untuk menjadi orang yang berguna kepada masyarakat.

Apa pula pendapat anda? Kongsikan pendapat bernas anda dengan kami.

Sumber : http://agendasemasa.com/senarai-hukuman-disiplin-yang-tidak-dibenarkan- kepada-murid-pelajar#ixzz2ziPZ00uH

No comments :

Post a Comment